Assalamualaikum =)

Photo credited to: @adambaqhang


Thanks sudi baca *nangis terharu*


Tatkala kawan-kawan i semua sibuk plan untuk dinner in the sky dengan illegal partner, nikah photoshoot di tepi pantai mahupun di semak samun hutan, meraikan bridal shower di cafe hipster, merancang wedding di garden berkonsep kan fairy tale, me-reka baju untuk hari pertunangan, thinking about the whole concept and designs, yadda yadda yaddaaa i di sini masih terpempan dengan setiap kejadian dalam kehidupan i. Apa yang dirancang definitely berubah 360 darjah mengikut planner yang tidak semenggah itew. Perasaan down i cuma lima minit gamaknya sejurus i jumpa cahaya kekuatan dan aura positive. Well, sehebat-hebat perancangan i, hebat lagi perancangan Dia. Dia yang maha mengetahui segala yang tersembunyi. At first, 3 years back i tak menggelabah bila i sedar i adalah perempuan yang single geela-geela nak mampus.

Ya, memang lah situasi diri agak redup tapi i macam tak kisah and confident (ehhhh confident kerrr) sambil bercakap dengan dinding dalam bilik: tak apalah muda lagi, by the time i umur 25 tahun ada lah tu mr right datang ajak beraya sama-sama ahaks ahaks. Kerja i sekarang kena focus je 200% dengan apa yang i suka. Hell no. Yang sebenarnya, mr right logically tak wujud, dengan kejadiannya walaupun mr right tu adalah Captain Ri Jeong Hyeouk, lelaki yang menjadi kemahuan semua wanita. Eeee rakus! Haha. Sadly, kita tak akan jumpa mr right (perfect one) unless bila dah bound into legal relationship antara si perempuan single dan lelaki single. Antara satu sama lain, both akan complete each other. Terus jadi perfect, bahagia ke anak cucu dan cicit with the only legal-partner tersebut.

I am being too much independant-workaholic-women since i was 22 (sebelum tu i student hangat-hangat tahi ayam jur lol). Best ke jadi single? If you ask me, of course i akan bagi greenlight and jawab YES. BEST YAKMAT. Sebab single dan seorang. Seolah-olah you are the ceo untuk diri you sendiri. Yang control adalah diri sendiri. Honestly, rasa sunyi tu ada tapi 'sunyi' ni sepanjang i single dia macam angin lalu datang menyapa lima saat lepastu hilang. The strength. The mindset. Yup, tak ada satu orang boleh halang, tak ada satu orang boleh kacau decision kita. I explore dengan kehidupan i sampai ended up i jumpa apa yang i nak in the next decade. Of course la i akan buat benda yang boleh improve diri i yang serba serbi tak sempurna ni. Wait, siapa je sempurna? I pun tak sempurna. Kesempurnaan itu bukan milik kita.

Well apa yang i study, dalam fasa umur 20-an adalah fasa kita akan banyak buat silap and diri sendiri confuse apa yang nak dikejar, apa yang nak achieve, life-partner yang macam mana yang selayaknya untuk VALUE yang ada dalam diri kita, thats why banyak benda kita kena explore. 'Kenapa i selalu ditinggalkan?', 'Kenapa i sentiasa gagal bila bercinta?' 'Kenapa i kena reject', 'Kenapa i jumpa orang yang salah' 'Kenapa orang layan i macam sampah', 'Kenapa lelaki tak hormat perempuan macam i'. Sebab dengan cuma 5% value yang you ada, you belum layak dihormati macam mana you nak dihormati. And you deserve someone better which you tak payah suruh pun and persoal kenapa dia buat macam tu.. Kalau someone better tu tak ada lagi atau tak wujud lagi sekeliling kita. Kita sendiri yang kena jadi better. Itu lah function jadi SINGLE AND NOT AVAILABLE. I stick dengan prinsip yang ini. Dalam Quran ada sebut: Lelaki baik untuk perempuan baik. Jadilah baik untuk dapat yang baik. We need time to explore. Sumpah, it worth every cent.

And time ni lah, kawan-kawan datang dan menyapa YOU NAMPAK LAIN LAH BEB. KENAPA KAU MACAM NI? KAU DAH BERUBAH. MAKIN CANTIK. MAKIN MATANG. DULU KAU KAN BUDAK HINGUSAN DEKAT SEKOLAH? DULU KAU KAN YANG PERANGAI PELIK NOKHAROMZ TU? DULU KAU KAN YANG PENDIAM MACAM ORANG BISU DEKAT SEKOLAH TU. DULU DULU DULU DULUUUUUUUU. Trust me, words DULU ni dah tak valid bila you show your real bright-side. Setengah-setengah orang cuma insekiorrrr dengan perubahan besar dalam diri you. Dalam sedar, kita tak sedar pun yang kita dah berubah unless kite terserempak dengan kawan sekolah rendah. It changed us naturally without any intention to be change. Kita cuma enjoy dan hadap setiap inci kejadian dalam kehidupan kita.

At the end of the day, single adalah bukan tentang ketidak-lakuan seseorang itu dan single bukan term yang menjatuhkan saham diri seseorang. Definitely not. Tapi semuanya tentang chances to be the BEST version of ourself.