Assalamualaikum =)



Eh eh santai-santai hujung minggu ke teww?



Hi kekakak gojes dan jejaka-jejaka tampan rupawan hartawan dermawan sekalian.
Ahhhh another 2 days to go dan kita semua akan masuk ke dunia bulan baru. Aku ada bau-bau fresh dalam diri aku untuk mula kehidupan di bulan July (bau je, preparation takda lagi lewls). Nak berganjak ke bulan baru ni semacam perlukan perubahan baru, macam perubahan era dari guna grab food tiba-tiba bertukar ke food panda. Haaa gitulah.

Okbai.



KUSADASI




Aku masih di Kusadasi. As usual, breakfast di hotel. Dan aktivti pertama adalah lawatan ke Leather Factory. LEATHER?! Yes leather gaisss leather. And dalam perjalanan keleather factory, Emre (tour guide) of course akan mukadimah serba sedikit tentang leather factory sebelum sampai. Di penghujung ayat Emre tanya we ols dalam bas tu siapa volunteer nak jadi model runway sebab akan ada fashion show sesampai nya di leather factory. Tiba-tiba ada satu suara garau sebut

Suara garau : Ainaa
Emre : Who's Ainaa here? Ohhh over there.
Suara garau : She shy shy cat.


LOLLLOLOLOLLLL. Aku jadi tak keruan kejap. Jangan mention nama aku lagi. Menciikkkkkkkkk *hentak-hentak kaki*



1) LEATHER FACTORY


Before show start, crew daripada leather factory ni akan hidangkan air blacktea. Macam biasa, pergi mana-mana akan dihidangkan air blacktea atau anything yang panazzzz. Lepas show, boleh shopping atau cuci mata tengok leather jacket handbag kasut belt etc dekat sini. (so prepare sapa nak beli leather!) - in case leather factory ni ada dalam itinerary cuols ya!


Lanje selfie sekeping. Ala ala alahaiii.



2) MANDARIN FARM


One of best moment dapat petik buah mandarin dekat ladang mandarin dengan suasana dingin - dingin salji (erk?). Sejuk geeelaaaaa waktu ni dah almost 3 Celcius. Untuk pengetahuan, gunung dekat belakang sana adalah kawasan penanaman pokok Olive. Wowww.





Ayuh memetik! Buat masa sekarang aku memetik buah, tahun akan datang orang petik aku. Erk? #hakakajakgurau hahaha.




Ok habes memetik 2 plastik penuh. Seronok sangat memetik sampai tak sedar dah 2 plastik. Btw, murah ja harga dia. Satu plastik penuh tu dalam TL2-3



Sesekali menikmati air pomegranate juice sementara menunggu orang lain petik buah. Amboi seronok terr petik buah ter. Hahahaha.


Begini lah rupanya lepas memetik. Dengan harapan, nak makan buah limau dalam bas, nak makan dekat hotel, lepastu nak bawak balik Malaysia. Wakakaka. Eh menjadi pulak yang nak bawak balik Malaysia ni. Sampai dekat Malaysia helok je lagi buah nya. Siap boleh bagi dekat jiran sebelah rumah.

Tediaaa banyak sangat tu. Tu bukan 2 plastik tu. Wakakaka!



Sebelum ke Pamukkale. Lunch dulu dekat restoran ni. Restoran ni provide buffet lunch. Nyumsie, semua sedap. *telan air liur*




PAMUKKALE

En route to Pamukkale! Pamukkale in Turki atau nama lain nya adalah Cotton Castle. Bila sebut Pamukkale, mesti terbayang structure bangunan semacam istana berwarna putih dan air hijau kebiru-biruan, called it as Cotton Castle in English nya. Dari Kusadasi ke Pamukkale mengambil masa almost 2 jam setengah. Pamukkale lagi atas membukit. Bermaksud makin sejuk. Sejukkkkkk yakmat! Tapi sekarang aku dah rindu sejuk-sejuk ni T_T Aku rasa aku perlukan cuaca yang negative pulak. Amboi PERMINTAAN.




1) HIERAPOLIS ANTIK KENTI

Kota yang punh sejarah dan sejarah tak mungkin berulang. Macam sejarah aku dengan kau. Tak kan berulang lagi. Boleh simpan dalam frame. Tapi kalau aku, aku tak suka simpan. Aku suka tumbuk dan lenyek, (bukan lenyek sambal belacan) lenyek ala-ala bodycombat. Bak kata instructor body combat aku "punch punch punch like you punch your ex boyfriend!"

Halah halah halahhhh instructor ni punnnn - saja nak tengok sapa yang tengah broken heart teruk. Kahkahkahkah!


Gais, back to the topic!



Nak sampai ke sini dan bergerak ke lain-lain tempat akan naik van dekat sana. Harga included package. Hihihi ni tiket masuk hierapolis. Included dalam package jugak. Hehehe. Before masuk ni ada lah kedai-kedai souvenir, toilet semua.


On the way nak masuk, ahaaaa in case tak larat nak jalan. Boleh naik buggy belah kiri tu (maybe ada charges) Aku tak sure lah berapa kan. Sebab kami semua jalan je. Semua kuat lah waktu ni. Gituhhhh.




Emre. Best tour guide!



Runtuhan - runtuhan bangunan, tembok - tembok dan istana lama.
Sejarah Hierapolis (kawasan UNESCO) yang merupakan kota tua pada zaman Roman dan Byzantine. 


2) AMPITHEATRE


Untuk ke Ampitheatre, akan naik van jugak.






Mama gue.




Gambar-gambar dekat atas ni adalah kenangan di Ampitheatre. Salah satu hightlight kalau ke Hierapolis adalah Ampitheatre. Aku tak sempat nak research untuk bahagian ni. Tapi bila dah sampai. Wow. Tersergam indah! Reka bentuk, batu-batuan, susunan tangga. Hahahaha ada effect kagum tapi takut nak turun kat situ.

Impressed! Masuk je Ampitheatre ni kau akan dapat aura ataupun vibes djaman Ancient. Puhhhh-leaseeee letak dalam itinerary Ampitheatre as tempat paling wajib datang! Hihihih.


Ececeehhhh! Gambar ni sekeping tak silap aku TL50 OKBAI T_T


3) PAMUKKALE / COTTON CASTLE


Tadaaaa! Ni lah van nya. Now route to cotton castle. Sis tazabaaaaaaaaa! Maigaaddddd.


Air dalam kawah-kawah ni adalah air daripada gunung berapi yang mengandungi carbonat dan calsium. Air panas yang berbeza tahap suhu. Di percayai boleh merawat dan menyembuh (mungkin penyakit kulit) Bermaksud air ni sebagai ubat sebab banyak mineral ada dalam air ni.


Lawa, putih, sejuk. Sejuk lagi mata yang memandang.




Tengah sejuk terketar-ketar sebenarnya. Hewhew.
Just in case, dekat sini ada cafe, dengan gerai-gerai jual jagung cup, air mineral (a bit pricey)
Dekat sini jugak ada banyak kucing dan anjing yang akan selalu ikut kau mana kau pergi hahaha.



Last visited Pamukkale and balik hotel rehat untuk next journey.
Guess pergi mana pulak lepas Pamukkale? =P