Assalamualaikum =) *puh-leaseeee baca dalam mood hepi

Hai golongan wanita dan lelaki sejati sekalian. Sedar tak sedar, dah weekend rupanya. (tak sedar lah sangat, setiap hari count down pukul 5 petang padahal lollll lollll lolll) Korang buat apa cuti ni? Of course pergi open house dan wedding kan? Have fun anyways. Please grab-food-kan nasi minyak untuk aku. Kot ter-nasi-minyak-kan diri sendiri. Eh?

Hari ni aku duduk rumah melayan tetamu sambil merehatkan minda yang exhausted sebab nak tambah gigabyte dalam otak aku sebelum aku masuk ke kehidupan yang baru. Al maklumlah, hidup memang perlukan perubahan dari hari ke hari, minggu ke minggu, tahun ke tahun. Ye dak? Gais, tolong berhenti membayangi gigabyte dalam kepalotak aku ni. Kepalotak aku sama je macam orang lain. Reset dan restart, kalau otak tak function- aku sleep kan je. Kah!

Okbai.

Kalau perasan, kalau la. Kalau tak perasan tu, aku tak tahu lah. Mungkin kau tak berminat tengok wajah aku ni. Yelah, wajah aku semakin kusam dan kurang nur gamaknya. Disebabkan wajah aku kusam kalah cekodok pisang mak aku. Tambah pulak beberapa bulan ni aku stop workout dan diet. Aku ajak lah mak aku teman aku pergi spa.

Guess what? Mak aku onz! Oke hepi tak hengat duniahhhhh.

To be honest, ni adalah pertama kali aku ke spa. Before this aku gunakan khidmat tradisional pakai buang sayur-sayuran buah-buahan segala minyak zaitun yogurt timun mak aku punya dekat dapur. Nak tahu rahsia resepi spa tradisional rawatan muka hasil keringat aku setiap malam? Ehem ehem. Aku share next next nextttt entri nanti, yas! =P

Long-lasting self-care (body & mind) tak semestinya buat sendiri dekat rumah, dekat luar pun kalau di explore, eh adaaaa laaa eh yelaa betul laaa ada laaa ehhh ehhh tiba-tiba sampai dekat Herbaline. Lemme tell you this, Herbaline Spa adalah spot yang wows-nya dan famous bagi sesiapa yang nak stress-free service for body and mind. Just in case kau exhausted and tak ada masa nak blend segala buah sayur pastu tepek kat muka tengah-tengah malam. Herbaline Spa jawapannya. Seeloknya bawak kawan yang otak sama dengan kau supaya boleh share that sweet moment together. Auch manis tahap potong ibu jari kaki!

Korang, Private Parking disediakan untuk guest Herbaline Ampang.



REGISTRATION & CONSULTATION

Oke, sesampai nya di sini. Aku di sambut oleh service crew Herbaline (all chinese) dengan penuh kesopanan dan penuh hemahnya. Kalau kau rasa kau dah sopan habes siap berbaju kurung cotton bunga-bunga. Sebenarnya dorang ni lagi sopan 5x ganda dari kau. Halamak. Tak nak kalah.

Sebelum ada crew lain datang untuk check muka, registration dan start perjalanan dalam spa ni, dia akan hidangkan satu minuman called 'welcome drink' atau nama lain Lemongrass Tea. Lemongrass Tea adalah Herbaline Spa's signature. Lemongrass Tea yang mengandungi Vitamin A dan C yang bagus untuk diet, metabolism, weight loss, for skin dan macam-macam lagi. Damn, korang wajib try masuk Herbaline Spa! Dengan berkonsepkan moden kontemporari yang wows superb amazing wei!

Mula dengan check kondisi muka sama ada normal skin, oily skin, combination skin atau dry skin.
Different type of skin = Different type of treatment, duration of treatment, price, package.

Waktu ni dia akan bagitahu type of skin dan harga package untuk treatment bergantung pada jenis kulit kita tadi. Waktu ni jugak boleh tanya apa-apa yang tergantung sepi. Hehe.


LOCKER

Herbaline's akan bawa korang tour spa. Wowisshh! Terasa jakun "burden-free" sangat. Effect daripada bau-bauan herba sepanjang tour dalam spa tu.

Herbaline Spa jugak ada sediakan locker untuk simpan barangan peribadi. Selalunya yang perlukan locker ni, perempuan je. Sebab dia bukan bawak handbag je, dia akan bawak paperbag, plastic bag, bag letak handphone, powerbank, bag letak ehhhhhhhh kenapa rumit sangat ni. 

Tapi ikut kan aku, nak pergi spa untuk treatment kan, tak perlu bawak apa-apa pun melainkan handbag je.


Kunci mana nak dapat? Wahai perempuan dan lelaki sekalian, jangan terlajak risau sangat. Herbaline Spa provide 'service to customer'. Bawa diri je pergi sana. Dah sampai dekat locker, kunci dah siap terpampang depan mata korang (kunci memang dah sedia ada dekat lock tu)

Guess! Kunci takkan hilang sebab dekat kunci tu dia pasang getah rambut aku yang aku beli dekat pasar malam kahhhhh. Getah sebagai 'temporary gelang' for key safety. Nice sis niceeee.

Cis, kunci pun ada safety? Tak aciiiiii *hentak hentak kaki* T_T


RELAXATION SPACE

Tempat lepak dan tempat menunggu.
Aku ada tips bagi kaum lelaki yang terpaksa tunggu kaum perempuan. Minimum hours menunggu adalah sejam. Mungkin kau kena tunggu sampai 2 jam. Kot tiba-tiba nak tambah lagi sejam, kan dah jadi 3 jam. Kahhhhh dasar perempuan betul lah.

Tips nya kalau rasa terpaksa dan tak sanggup nak tunggu - lupakan kisah nak ikut kaum perempuan pergi spa. LOL.



SHOE RACK

Ini adalah rak simpanan kasut. Aku kena ingat sendiri nombor rak ni. Yup, bukak kasut adalah compulsory. Haha. Sebab ada selipar spa dia provide. Macam aku cakap - datang bawa diri, you pay for them to serve you! Jangan buat macam spa ni kau yang punya, just enjoy the moment dan lupakan segala masalah dunia kau. Time to relieve all the pain. Tapi kalau datang dengan kengkawan kau, confirm spa ni kau yang punya. LOL.


NATURAL SEA SALT FOOT SPA
*Yay! Its time to pamper my feet!

Sebelum sambung tour untuk masuk ke zon dalam dan naik ke floor atas. Aku dapat lah merasai kenikmatan merendam kaki bersama garam laut dalam sinki kaki ni selama 5 minit. Natural sea salt ni di anggap sebagai 'deodarant kaki' berfungsi untuk melegakan kulit yang meradang dan mungkin jugak untuk menghilangkan bau kaki selepas sepuluh jam kaki terperap dalam kasut Converse. Phewww.




FOOT BATH ZONE

Herbaline Spa tak pernah mengeciwakan hati. Yang selalu keciwakan hati adalah manusia. Tiberrr.




FACIAL & MASSAGE TIME

Oh finally gaizzz. Untuk first timer macam aku, aku suggest ambil package SKIN ANALYSIS. Skin analysis ada beberapa treatment mengikut jenis kulit kau jugak. Untuk kulit jenis aku (dry skin), treatment yang aku gunakan adalah BLACKHEAD/WHITEHEAD REMOVAL, MOISTURISING TREATMENT & LIGHTENING TREATMENT

RM133 per package.

Fuhhhhhhh beauty is pain. No pain no beauty.
Fret not.... Herbaline takde service cucuk mencucuk mahupun laser melaser.
Semuanya natural product.




TREATMENT

Oh ya, berlainan jenis treat dan step. Berlainan jugak crew Herbaline yang akan treatttt kau.
Sepanjang aku ber-facial, pelbagai jenis oil dia letak dekat muka aku untuk proses merawat sel-sel kulit aku. Semua oil yang digunakan adalah Natural Aromatherapy.

4 treatment untuk dry skin:-

1) Blackhead removal (sakit geela)
2) Whitehead removal (sakit geela)
3) Lightening mask (best sampai nak tertidur)
4) Moisturising mask (oke aku tertidur)

Yang paling best ada part facial steam. Ohmaiii memang tidur nyenyak lah kau kat situ. Okbai.


RELAXING DRINK

Nikmat lepas dia kutil-kutil muka aku. Fuhhhh. Waktu ni rasa tak nak bangun. Nak sambung tidur. Kahkah!

Lepas 2 jam ber-facial spa dalam bilik ni.
Herbaline's crew akan serve sejenis air berhiaskan daun pandan dan bunga.
Daun pandan dekat sini berfungsi melegakan tekanan lepas treatment.
First treatment memang agak menyakitkan. Beauty is pain sis. Kahkah.



RELAXING FISH FOOT SPA

Final step, sesi bagi Dr. Ikan buang segala sel kulit mati dekat kaki.
Takda gambar untuk yang ini, yang ada hanyalah video aku menjerit-jerit sebab ikan tu gigit kaki aku. Apa benda ni. Hahaha.

Aku dah try celup kaki aku tiga ke empat kali dalam kolam ni, ahhh aku tak berjaya. Aku tak boleh brain dengan ikan yang tiba-tiba nak berkerumun dekat kaki aku padahal kaki aku tak masuk lagi dalam ni. WHAT THE FISH?!

Ended up, aku yang stress - tiba-tiba hilang title relaxing fish foot spa. Tak rilex langsung. Kah.




Haaaaa gituhhhhh ko
Dah siap-siap terus nak selfie. Ingat lawa?
Kalau tak lawa kenapa aku selfie?

Okbai. #hakakajakgurau

Herbaline ada banyak branches. Branches yang aku pergi ni dekat Ampang. Boleh check through website branch yang berdekatan dengan korang ukie!
Make your appointment at leasttttt a day before kau datang terjah sini! Payment needed? NO AT ALL!


Herbaline Ampang

No 2, Jalan 3, One Ampang Avenue
68000 Ampang, Selangor.

Contact : +6012-910 9811 (Ampang Branch)
Contact : +603 5121 5055 (Herbaline HQ)
Email : help@herbaline.com.my